Co zrobić, żeby nie chrapać w nocy – 8 prostych sposobów (styczeń 2020)

Ilustracja jak nie chrapać w nocy

 

Co zrobić, aby nie chrapać? To pytanie zadają sobie każdego dnia dziesiątki osób. Według najnowszych szacunków chrapie nawet 30% ludzi dorosłych, z czego zdecydowaną większość, bo aż 60% stanowią mężczyźni.

Dobra wiadomość dla osób dotkniętych tą dolegliwością jest fakt, że z chrapaniem można sobie poradzić. W tym artykule przejdziemy od zrozumienia czym jest chrapanie i co może je powodować, kończąc na konkretnych metodach jego redukcji, które możesz wprowadzić w życie niemal od zaraz.

Spis treści

    1. Co powoduje, że chrapiemy?
    2. Jak nie chrapać w nocy – Wybrane metody
      1. Ziołowe preparaty
      2. Specjalistyczne poduszki
      3. Klipsy oraz opaski
      4. Zmiana pozycji w trakcie snu
      5. Redukcja nadwagi
      6. Wietrzenie sypialni
      7. Wylecz infekcje
      8. Zrezygnuj z używek
    3. Podsumowanie

 

Co powoduje, że chrapiemy?

Co powoduje że chrapiemy - diagramŻeby odpowiednio dobrać metodę na pozbycie się nocnego chrapania, musimy wiedzieć, czym może być ono spowodowane. Dla rzetelności tego artykułu należy wspomnieć, że podane metody nie będą tak samo skuteczne u każdej osoby. Dlaczego?

Chrapanie może być wynikiem wad anatomicznych, w tym skrzywionej przegrody nosowej, przerostu podniebienia miękkiego czy przerośniętych migdałków. Jeśli podejrzewasz, że któraś z podanych przyczyn może być powodem wydawanych przez Ciebie nocnych dźwięków, niezbędne może okazać się przeprowadzenie zabiegu po wcześniejszej konsultacji laryngologicznej.

Jednak, w większości przypadków chrapanie jest spowodowane zalegającą wydzieliną, suchością i podrażnieniami gardła, nieodpowiednią pozycją w trakcie snu czy nawet zwykłą nadwagą.

W tym artykule przedstawię Ci metody, które cieszą się największą popularnością i nie wymagają ingerencji laryngologicznej. Poukładane są w kolejności od najprostszych do wdrożenia, po takie które mogą sprawić trochę trudności przy implementacji.

 

Jak nie chrapać w nocy – Ranking najlepszych sposobów walki z chrapaniem

W tej części znajdziesz najczęściej stosowane metody na pozbycie się chrapania. Część z nich jest w pełni darmowa i nie wymaga dużego wysiłku. Poduszki, preparaty czy klipsy są nieco droższe, jednak ich skuteczność jest wyższa od metod domowych.

 

Ziołowe preparaty dla osób chrapiących – Siła natury

Naturalne preparaty sposobem na pozbycie się chrapaniaNaturalne suplementy znalazły się na szczycie listy ze względu na swoje kompleksowe działanie. W przeciwieństwie do metod, które poznasz w dalszej części tego zestawienia, wykazują korzystny wpływ na eliminacje kilku przyczyn chrapania w tym samym czasie, a nie tylko jednej z nich.

Zalegająca wydzielina, przesuszona śluzówka czy zwiotczałe mięśnie gardła – te czynniki pomagają zwalczyć suplementy na bazie składników ziołowych. Bez konieczności zmiany wieloletnich nawyków czy przyzwyczajeń, co jest niewątpliwie dużą zaletą tej metody.

Czy suplementy są skuteczne w 100%? Nie, tak samo jak pozostałe metody mogą działać lepiej lub gorzej w zależności od osoby, dlatego warto wybierać te preparaty, które można zwrócić w przypadku braku efektów, jak chociażby snoranplus.

Polecam zapoznanie się z opracowanym przez serwis ChrapaniuStop rankingiem preparatów przeciw chrapaniu, znajdziesz tam zestawienie najlepszych środków w tej kategorii.

 

Specjalistyczne poduszki zapobiegające chrapaniu

Co zrobić aby przestać chrapać - Zmień poduszkęSpecjalnie wyprofilowane poduszki na chrapanie zapewniają odpowiednią drożność cieśni gardła w trakcie snu. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu głowy na poduszce zwiększa się przestrzeń między gardłem a językiem, co w wielu przypadkach wyraźnie redukuje nocne chrapanie.

Dostępne są zarówno tańsze modele przypominające poduszki ortopedyczne, jak i te bardziej zaawansowane, automatycznie dostosowujące ułożenie głowy. Jeśli nie masz pewności, czy poduszka okaże się skuteczna, polecam zacząć od klasycznego modelu, a w przypadku uzyskania widocznej poprawy, zdecydować czy warto kupić poduszkę z automatyczną regulacją.

 

Klipsy do nosa oraz regulowane opaski do zakładania na głowę

Co zrobić żeby nie chrapać - Specjalne klipsy na chrapanieTa forma redukcji chrapania w niektórych przypadkach bywa skuteczna, jednak nie należy ona do szczególnie wygodnych. Zarówno klipsy, jak i opaski mogą powodować dyskomfort w trakcie użytkowania. Sporą wadą jest również fakt, że nie da się ich ukryć, może to być szczególnie kłopotliwe w trakcie nocowania u znajomych, na wakacjach czy w trakcie podróży służbowej.

W jaki sposób wpływają na redukcję chrapania?

Klipsy poprzez stymulację odpowiednich punktów nerwowych, pozwalają uzyskać efekt drożności nosa. Niedrożny nos wymusza na nas oddychanie przez usta, a to może skutkować wibracjami języczka i podniebienia miękkiego, wywołując charakterystyczny dla chrapania dźwięk.

Natomiast opaski na chrapanie mają za zadanie utrzymać żuchwę oraz język, w pozycji która zapewnia optymalny przepływ powietrza. To wszystko.

Działanie obu urządzeń jest bardzo proste, a cena powinna być przystępna dla większości osób. Samo użytkowanie może sprawiać dyskomfort, jednak dla części osób mogą okazać się dobrym rozwiązaniem.

 

Zacznij spać na boku

Jak przestać chrapać - Śpij na bokuCo zrobić, żeby przestać chrapać? Zacznij spać na boku, dzięki czemu zwiotczałe podniebienie miękkie oraz języczek nie będą utrudniać swobodnego przepływu powietrza przez drogi oddechowe.

Metoda ta, choć z pozoru bardzo prosta wymaga wiele samozaparcia i wytrwałości. Dlaczego? Pozycja, w której śpimy to efekt często wieloletnich przyzwyczajeń, dlatego, nawet jeśli położymy się spać na boku, zapewne tak obudzimy się na plecach.

Co możemy zrobić? – Wypróbuj ten prosty trik

Ciekawym pomysłem jest wykorzystanie zwykłej piłki tenisowej. Wystarczy przyszyć ją do piżamy w okolicy łopatek, co skutecznie zniechęci nas do leżenia na plecach. Nie jest to jednak zbyt komfortowe rozwiązanie, i tak jak w przypadku klipsów czy opasek, może być problematyczne w trakcie wyjazdów.

 

Zredukuj nadmiar kilogramów

Jak nie chrapać w nocy - Zrzuć zbędne kilogramyCzy wiesz, że nadwaga jest jedną z najczęstszych przyczyn wywołujących chrapanie? Dzieje się tak, gdy tłuszcz zaczyna gromadzić się w okolicy szyi, zmniejszając drożność cieśni gardła, czyli przestrzeni między gardłem a językiem.

W wielu przypadkach, aby przestać chrapać wystarczy pozbyć się kilku nadprogramowych kilogramów, co nie tylko przełoży się na redukcję nocnych dźwięków, ale również na poprawę zdrowia i samopoczucia. Ten domowy sposób na chrapanie to ciekawa alternatywa dla omawianych wcześniej metod, zarówno tych darmowych, jak i wymagających pewnych inwestycji.

 

Wywietrz sypialnie

Wywietrz sypialnie aby przestać chrapaćTa prosta odpowiedź na pytanie “jak nie chrapać w nocy?” wymaga od nas jedynie uchylenia okna na 10-15 minut przed położeniem się do łóżka. Wietrzenie sypialni zapewnia odpowiednią wilgotność, zapobiegając tym samym nadmiernemu wysuszaniu się śluzówki.

 

Wylecz infekcje i udrożnij zatkany nos

Sposób na chrapanie w nocy - Wzmocnij odpornośćWiemy już, że zatkany nos może przyczynić się do nocnego chrapania. Niedrożny nos wymusza na nas oddychanie otwartymi ustami. Zmniejsza się wówczas przestrzeń między gardłem a językiem, co znacząco utrudnia przepływ powietrza przez drogi oddechowe.

Kiedy śpimy, szczególnie leżąc na plecach, zwiotczałe podniebienie miękkie zaczyna opadać i wibrować pod wpływem przepływającego strumienia powietrza. Z naszego gardła wydobywa się wówczas irytujący dla otoczenia dźwięk.

Jeśli już złapie nas infekcja, możemy przepłukać nos wodą morską lub solą fizjologiczną, aby usunąć nadmiar wydzieliny. Warto jednak zadbać o naszą odporność jeszcze w sezonie letnim, dostarczając do organizmu cennych witamin, w tym witaminy c.

 

Zrezygnuj z używek

Odstaw używki aby zredukować chrapaniePalenie papierosów, alkohol oraz niektóre leki mogą powodować obrzęk śluzówki, zaleganie wydzieliny, a także podrażniać gardło. Alkohol wpływa również na rozluźnienie naszych mięśni, w tym również gardła i języka co ogranicza transport tlenu, a tym samym powoduje chrapanie.

 

Co zrobić, aby nie chrapać w nocy – Kilka słów podsumowania

Gratuluje jeśli udało Ci się dotrzeć do samego końca tego artykułu, ta część stanowi pewne podsumowanie niniejszego artykułu i przypomnienie najważniejszych informacji.

Wiesz już czym może być spowodowane chrapanie, od Ciebie zależy którą metodę walki z tą dolegliwością postanowisz wybrać. Musi być ona dobrana do Twojego problemu i preferencji.

Do najprostszych do wdrożenia sposobów z pewnością możemy zaliczyć specjalistyczne poduszki oraz naturalne preparaty jak snoran plus, ich stosowanie jest proste, skuteczne i w wielu przypadkach w zupełności wystarczające. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć obie te metody, co zwiększa szanse na pozbycie się lub przynajmniej zredukowanie wydawanych przez nas dźwięków. Poduszki zapewniają działanie od zewnątrz, udrażniając cieśnie gardła, a w tym samym czasie suplementy łagodzą stany zapalne i usuwają wydzielinę.

Warto jednak na początek przetestować domowe metody, które są w pełni darmowe, a wiele z nich jest bardzo prostych do wdrożenia. Wywietrzenie pokoju, czy zrezygnowanie z lampki wina do kolacji nie wymaga wiele wysiłku, a może znacząco wpłynąć na poprawę jakości naszego snu i ogólnego samopoczucia.

Mam nadzieje, że po przeczytaniu tego artykułu, wiesz już co zrobić, żeby przestać chrapać. Powodzenia!

Może Ci się również spodoba